Markkinaosuuksien taistelukenttä – MW3 julkaistiin

image

Juuri kun aloin päästä jyvälle BF3sen saloista Activision teki vastahyökkäyksen ja julkaisi 8.11.2011 jatko-osan kaikkien aikojen myydyimpään PS3 peliin. COD Modern Warfare 2 sai jatko-osan, joka on innovatiivisesti nimetty saman pelisarjan numeroksi 3.

COD sarja on tavallaan omituinen kun sen uudet versiot tulevat vuorovedoin kahdelta eri studiolta. Infinity Ward ja Treyarch. MW sarja (3 osaa) on ollut Infinity Wardin käsialaa ja noin yleisesti on oltu sitä mieltä että nimenomaan IW on ollut se laadukkaampi COD tuottaja. COD Black Ops (edellinen COD) oli kuitenkin monelle melkoinen yllätys, vaikka olikin kakkosketjun eli Treyarchin tekemä. Monen mielestä Black Ops oli paras COD peli siihen asti – enkä voi kiistää, kyseessä oli erittäin koukuttava ja toimiva kokonaisuus!

MW3:een kohdistui suuret odotukset. Kaikki ennätykset lyönyt MW2 oli todella hyvä peli ja pelikansa on odottanut MW3:sta kuin kuuta nousevaa. Minullekin on COD PS3sella pudonnut melkoisen hyvin. Häpeäkseni, joudun myöntämään, että PS3 alustalla COD pelisarja on toiminut ihannoimaani Battlefield sarjaa paremmin.

Olen nyt yhden illan pelannut COD MW3sa. Jälleen ei voi kuin ihailla korkealaatuista ja teknisesti hyvin toimivaa kokonaisuutta. Ohjaimet ja pelin sujuvuus on jotenkin aivan eri luokaan kuin BF3sessa. En tiedä mitä kompromissejä Dice on BFn kanssa tehnyt, mutta lähes kaikessa teknisen toteutuksen puolella COD on aina vetänyt pidemmän korren.

image Silmiinpistävin ero näiden kahden pelisarjan välillä on niiden hektisyydessä. Siinä missä BF3 kentät ovat laajoja ja avaria on MW3:sessa kaikki sovitettu tiukasti pieneen tilaan ja kuolemisen jälkeen ei tarvitse turhia odotella – takaisin kentälle kuolemaan pääsee välittömästi. Kentät ovat pienempiä ja niissä on huomattavasti enemmän vilskettä ja vipinää. Siinä missä BF3:ssa joutuu pahimmillaan tallailemaan iäisyyksiä näkemättä ristinsielua, on taas MW3 suorastaan klaustrofobinen kokemus. COD pelisarjassa ole ei ollenkaan vapaasti käytettäviä ajoneuvoja vaan siinä keskitytään puhtaaseen jalkaväkitaisteluun.

Sopivan pienikokoisilla kentillä on paljon ammuttavaa ja ampujia. Ne tuottavat MW3:sessa mukavan tekemisen meiningin, jossa ei suvantovaiheita katsella. Peli oli heti alkumetreiltä lähtien helposti omaksuttava ja jopa tutun oloinen. Ohjaimet palautuivat nopeasti muistiin ja se kranaatti lentää kuin automaattisesti.

Mutta tuntuuko peli vähän liiankin tutulta. Näin ensituntuman perusteella peliä on vaikea erottaa mitenkään sen parista edeltäjästä. Pelimoottorikin tuntuu samalta. Ei silti, ei pelimoottorissa mitään vikaa ole ollutkaan, päinvastoin – pelimoottori toimii paljon paremmin kuin kilpailevissa tuotteissa. Mutta silti odottaisi uudelta peliltä jotakin uudistuksia.

Uudet ominaisuudet pelissä keskittyvät lähinnä mikromanagerointiin ja käyttöliittymään valikoissa. Aseita on tuttuun tapaan paljon ja aseisiin saa kiinni jos jonkinlaista perusrojua. Lisäksi aseilla on omaan asekohtaiseen edistymiseen perustuva oma PERK puu. Tämä tarkoittaa sitä, että voit valita yhden lisäominaisuuden aseelle. Valittavana on esim. pienempi hajonta, parempi läpäisykyky tai vaikkapa suurempi teho. Pelaajan omaa kehitystä mitataan pisteillä ja tasojen noustessa avautuu lisää aseita. Aseiden kehitystä mitataan tapoilla, kun ko. aseella tehdään riittävästi tappoja, siihen saa lisäosia ja mainitun perkin. Lisäosat ovat niitä tavallisia tähtäimiä ja kranaatinheittimiä, ei mitään mielikuvituksellista.

COD Black Opsin kokemuspisteillä ostelusta on luovuttu ja kaikki uudet aseet ja lisukkeet avautuvat lineaarisesti tasojen noustessa. Kauppaa pääsee edelleen tekemään tappoputkien palkinnoissa, joita voi hankkia lisää unlocktokeneilla. Uutuutena pelissä saa myös ns. Prestige tokeneita. CODeissa on kautta-aikain ollu ns. Prestige moodi. Eli kun olet saavuttanut korkeimman tason pelissä voit nollata kaiken ja aloittaa alusta. Tätä alusta aloittamista sanotaan Prestige moodiksi. NYT MW3 sessa jokaisesta prestige nollauksesta saa tokeneita, joita voi käyttää omassa prestige kaupassa. Kaupan valikoima ei ole valtava, sillä saatavilla on vain muutamia tuotteita, esim. kaksinkertaiset kokemuspisteet (ahdeksi tunniksi), yksi kustomoitava lisäluokka peliin jne.

COD MW3 on sitä itseään, niin hyvässä kuin pahassa. Kovin tuoreelta peli ei tunnu, koska se on niin  samaa, kuin sarjan parissa edellisessä osassa. Kokemukset pelin parissa ovat vielä vähäiset, mutta ensivaikutelma ei ole juurikaan säväyttänyt. Tietysti vielä pelaan tätäkin peliä, mutta nyt kun M3 ja BF3 ilmestyivät rintarinnan, jotenkin tuntuu, että saatan sittenkin pelata Battlefieldiä enemmän!

Vastaa