Enisituntumat uuteen BF4 lisäosaan Naval Strike. Laajennos ilmestyi 25.3.2014 PS3, PS4 ja XBox360 alustoille. PC ja Xbone alustojen julkaisua on viivästetty.
Livekommentointia aivan ekoilta kierroksilta uutta Carrier Assault pelimuotoa. Täytyy sanoa, että omituista menoa – Lentotukialus on aivan tuntematon sekasotku, eikä kanssapelaajat tunnu tajuavan ollenkaan, että kyseessä on joukkue peli 😉
Sinänsä verrattuna esikuvaansa 2142 Titan Mode – jotenkin Carrier Assault tuntuu pikasemmalta ja sen lentotukialuksen upottaminen vähän liiankin yksinkertaiselta. Ei sitä välttämättä edes ehdi takaisin laivalle, ennen kuin on liian myöhäistä!
Jos totta puhutaan niin raskain mielin on todettava, että koko Carrier Assault pelimuoto on liimattu normipelin päälle hyvin lyhyellä toimitusajalla. Pelimuodon toteuttamiseen on käytetty olemassa olevia assetteja (liput, M-Com asemat), eikä pelin toimivuutta ole ajateltu loppuun.
Esikuvassaan titaanin tuhoamisessa oli aikamoinen työ, kun nuo konsolit piti oikein räjäyttää. Ekan konsolin jälkeen sulla oli jo paukut lopussa, joten tarvitsit vähintään yhden supportin kaveriksi tuokeikalle. Mielellään mukana sai olla pari kaveria C4sen tai singon kanssa, että sait kaikki 4 konsolia tuhottua ja senkin jälkeen oli vielä se titaanin ydin tuhottavana. Yleensä titaanin tuhoaminen kesti niin pitkään, että vastustajia ehti tulla puolustushommiin.
Tässä uudessa Carrier Assaultissa yksittäinen sotilas saa helposti upotettua koko valtavan linnakkeen – MComin virittäminen kun ei kauaa kestä. Vaikka yritin puolustaa tukialusta, niin ensimmäinen kuolema puolustushommissa on usein viimeinen. Saatoin saada hidastettua pelaajan tai kahden rynnäkköä ekan MComin kimpussa, mutta kun menin ottamaan lyijymyrkytyksen en enää ehtinut kuin katsomaan vierestä myös toisen MComin tuhoamista.
Myös pelitilanteen kuvaaminen pelaajalle on aika pienielkeistä. Akuperäisessa titaanipelissä kävi yhdellä silmäyksellä mielestäni selkeämmin selville mikä oli oman titaanin tila ja kuinka monta konsolia oli ehjänä/tuhottu. Carrier Assault pelimuodossa – ainakin näin ensialkuun – on välillä vähän epäselvää, kuinka vakava tilanne omalla tukialuksella on – tai onko siellä ylipäätään mitään hätää.
Harmillista, että taas kerran on loistava idea vesitetty puolivillaisella toteutuksella. Voin vain salaa toivoa, että jollakin kehittäjistä on sen verran omaatuntoa, että edes tukialuksen tuhoamista vielä viritetään hieman haastavammaksi. Kyseessä pitäisi olla Merien Linnoitus, eikä mikään pikku optimistijolla.