Destiny ensivaikutelmat

Destiny The Game on ollut mielenkiintoinen kokemus. Warframe on jo minun osalta jäänyt, mutta vaikka Destinyssa on paljon yhtäläisyyksiä jaksaa se kuitenkin pitää koukussaan.

Peliä on takana nyt reilu viikko. Alku on aina häsläystä kun käsitteet ja yksityiskohdat on niin runsaita, ettei tajua käytännössä mistään mitään. Onneksi pelissä on tarina, jota seuraamalla menee vain sinne mihin käsketään ja tekee mitä käsketään.

On pelissä edelleen paljon kysymysmerkkejä, mutta joitakin perusasioita on mennyt selkärankaan.

Ensimmäinen hahmo on nyt max levelillä ensimmäinen perustarinakin on suoritettu. Tarinan ulkopuolella on paljon erilaisia muita tehtäviä, esim. bountyt, jotka ovat tavoitteita, kuten 20 kranaattitappoa. Niistä saa hyvin expaa, joka edistää abilityjä ja aseita. Pelissä on myös Strike tehtäviä, jotka ovat hiukan hankalempia kokonaisuuksia, joissa yleensä lopuksi tapellaan jotakin bossia vastaan.

Ollaan nyt tehty muutamia strikeja ja niistä saa kohtalaisesti loottia. Vielä on perin vähän näkynyt harvinaisempaa loottia. Uncommonia ja rarea pukkaa jonkin verraa, mutta Legendarya ja Exoticia ei kovin montaa vielä ole.

Peli on tehty kyllä viimosen päälle! Maisemat ja arkkitehtuuri ovat jotakin todella kaunista katseltavaa. Välillä oikein pysähtyy ihailemaan massiivisen kaunista maisemaa.

Äänimaailmaan on panostettu myös oikein ison maailman malliin. Musiikki on monelta osin suuren mittakaavan mahtipontista isolla orkesterilla soitettua ja useimmiten musiikin tunnelma vaihtelee pelitilanteiden mukaan. Myös ääniefektit on muutaman kerran saanut lorahtamaan lusikallisen housuun. Äänimaailma on väkevä ja erinomaisesti kiinni pelin tapahtumissa.

Peli on jännä yhdistelmä hiekkalaatikkoa ja tarinapeliä. Periaatteessa tarinat ovat vain joukko tehtäviä eri paikoissa. Tarinan käsikirjoitus on hyvä ja tehtävälokaatiossa on usein jotakin erityista tarinaan liittyvää. Pelin arkkitehtuuri on kuitenkin sellainen, että  tarinaa edistäessäsi, tai miksei ihan random käynnillä jollakin planeetalla, törmäät usein toisiin pelaajiin, jotka tekevät jotakin omaa tehtäväänsä. Voit myös osallistua tehtävään jos siltä tuntuu. En usko, että tarinasi hyppää loppuun vaikka sattuisitkin paikalle jonkun lopputaistelun aikaan, mutta kokemusta ja loottia saa yleensaä noista aika mukavasti.

Vaikka leveli on mun ekalla ukolla jo täysillä, tekemistä vielä riittää. Olen tehnyt pääasiallisesti ensimmäisen tyypin ukosta ensimmäistä kykypuuta. Destinyssä on kolmen laisia hahmoja: Titan, Hunter ja Warlock.  Kullakin tyypillä on vielä useampi kykypuu. Olen tehnyt pääosin Warlockin Void Walker tyyppiä. Heti kättelyssä oli käytössä myös Sunsinger kykypuu, jota olen edistänyt vasta vähän. Lähdin juuri lisäosan The Taken King tarinaan ja sen myöta avautui myös hahmotyypilleni uusi tehtäväsarja. Sieltä saan vielä kolmannen – täysin uuden kykypuun – pelattavaksi.

Vaikka olenkin enimmäseen kehittänyt tuota Void Walkeria, on siinäkin vielä tekemistä. Aika paljon on ominaisuuksia vielä lukitsematta. Sen lisäksi on siis tälläkin hahmoluokalla vielä kaksi muuta kykypuuta tekemättä ja sitten on vielä ne kaksi muuta hahmoluokkaa (Titan ja Hunter) joilla on varmaan myös kummallakin ne kaksi kykypuuta… Tehtävää siis riittää!

Battlefieldin ilmestymiseen on enää vajaa kuukausi. Jaksaako Destiny viihdyttää siihen asti, vai peräti vielä sen jälkeenkin? Tällä hetkellä Destiny maistuu ja kun ajattelee, ettemme vielä ole kertaakaan kokeilleen niitä isompia tehtäviä, eli Raideja niin tekemistäkin riittää. Näyttää vähän siltä, että samme nuo tarinat juuri ja juuri vedettyä ennen kuin Bäfä ilmestyy. Tai no… Aivan näinä päivinä ilmestyy Destinyyn uusi laajennos ”Rise of Iron” joka tuo peliin paljon lisää sisältöä, uuden raidin ja uuden tarinan. Taitaa kyllä jäädä raudan nousut ostamatta, pelattavaa riittää muutenkin…

Äänimaailmasta ja ulkoasusta saa hyvän kuvan uuden laajennoksen trailerista – check it out dude

Vastaa