Battlefied 1 päivittyy vilkkaasti

Battlefield 1 on ollut yllättävän toimiva heti julkaisusta. Edellisestä BF4 julkistusfiaskosta oli toki helppo parantaa. Jo muutenkin toimiva BF1 sai kuitenkin ensimmäisen 1.02 päivityksensä jo viikko julkaisupäivän jälkeen. Ensimmäinen päivitys piti sisällään paljon virheenkorjauksia ja pelin tasapainoitusta. En käy niitä kaikkia tässä läpi, mutta kaikkiaan luvassa sujuvampi pelikokemus. Päivityksen koko kuvaus löytyy Battlefield Forumilta.

Yksi 1.02 näkyvimmistä muutoksista oli luokka tason (class rank) näyttövirhe. Jokaisella BF1 luokalla on oma rankking numeronsa ja tämä taso näytettiin väärin. Itse asiassa sitä ei vain näytetty värin, vaan koko tasosysteemi toimi väärin. Tasot etenivät todella nopeasti tai ainakin nopeammin kuin oli tarkoitettu. Käytännössä moni pelaaja luuli saavuttaneensa maksimi tason todella nopeasti. Pelaajasai kaikki tietyn luokan gadgetit ja aseet oli auki todella nopeasti. Kun vika korjattiin moni pelaaja sai takapakkia ja joutui alaspän rankissa, joka lukitsi aseet uudestaan. Jos pelaaja oli jo ehtinyt ostamaan näitä korkeamman rankin aseita, niitä ei sentään poistettu, mutta ostamattomat aseet ylemmillä tasoilla menivät takaisin lukkoon.

Lisää päivityksiä tulossa

Ensimmäiset päivitykset on tehty ja nyt Dice maalailee blogissaan jo tulevia BF1 muutoksia. Tarkkaa aikataulua tuleville muutoksille ei anneta, mutta yleisesti näyttää siltä, että marraskuusta tulee Dicen työntekijöille kiireinen kuukausi 😉

Moni Battlefield veteraani pitää Hard Core (HC) pelitavasta. HC moodissa pelaajat kestävät vähemmän rankaisua ja ”Firendly Fire” on päällä, eli omiakin voi satuttaa. Lisäksi käytössä ei ole ylimääräisiä apuja, kuten kill-cam ja minimap. HC pelimuoto on tulossa nyt myös BF1seen.

Toinen odotettu ominaisuus on vuokrapalvelimet. Moni klaanipelaaja on odottanut kovasti, että palvelimia pääsisi operoimaan itse. Omalla palvelimella voi järjestää privaattimatseja omilla säädöillä. Palvelinvuokraus on niin ikään tulossa ”aivan näillä näppäimillä”.

Suez – BF1sen surkein kartta remonttiin

BF1:n haastavin kartta Suez tulee muuttumaan. Karttaa laajennetaan ja se muuttuu 3 ilpun kartasta 5 lipun kartaksi. Lisäksi kartalle tiputetaan molemmille puolille yksi ajoneuvo lisää. Myös näiden talojen keskellä olevien A ja C lippujen valloitusaluetta pienennetään. Paljon piilopaikkoja sisältävässä kaupunkimiljöössä onkin hyvä vähän supistaa sitä lipunvalloitusaluetta, tiukempien vääntöjen toivossa.

Kartta tosiaan nykymuodossaa toimii surkeasti. Henkilökohtaisesti väittäisin, että puoletkin ovat vähän epätasapainossa, sillä harmittavan usein A-lipun päästä lähtevä Brittiarmeija valloittaa nopeasti kaikki liput ja pitää niitä kierroksen loppuun asti. Muutoksilla haetaan selkeästi tilaa ja mahdollisuuksia full cap tilanteen purkamiseen.

Taistelujuhlat

BF4:sta tuttu Battlefest rantautuu myös BF1seen. Battlefest on ikäänkuin battlefieldin hullutpäivät: määrätyn ajanjakson sisällä Dice antaa pelaajilleen kaikkea kivaa. Battlefield 1:n hullut päivät alkavat 16.11.2016 ja kestävät koko viikon. Viikon ajan on tarjolla päivittäisiä sisäänkirjautumisbonuksia, erikoisia battlepackejä, erikoistehtäviä jne. Lisätietoja Battlefestistä saadaan varmasti lähempänä sen alkamisajankohtaa.

Taistelujuhlan aikana julkaistaan myös uusi pelimuoto ”Fog of War”. HC pelit ja tämä tämä uusi Fog of War pelimuoto ovat ns. Custom Games pelimuotoja. Näille on oma alueensa BF1:n käyttöliittymässä

Custom Games

Fog of War -pelimuodosta on vielä kovin vähän tietoa. Pelissä pelataan sumussa ilman minimappia. Mahdollisesti myös sotilaiden pään yläpuolella oleva nimi ja väri ikonit puuttuvat, eli pelissä hapuillaan aika lailla pimeässä. Jos tähän vielä lisätään friendly fire on meillä käsissä aika mielenkiintoinen soppa – mistä tunnistat vihollisen? Tämä on kuitenkin vielä spekulaatiota, virallisesti tiedämme vain että sumua on ja minimappia sekä pelaajatageja ei ole.

Uusi päivitys marraskuussa

Edellä mainitut muutokset tarkoittavat muutoksia ohjelmakoodiin, eli marraskuun aikana on luvassa uusi päivitys – tai päivityksiä. Päivityksissä lisätään uudet pelimuodot ja palvelimien vuokraus. Joko tässä tai seuraavassa päivityksessä myös Suez -kartta muuttuu. Mukaan mahtuu tietysti myös virheenkorjauksia ja muita täsmennyksiä. Tällä hetkellä pelissä on pari erittäin ärsyttävää bugia, joihin toivoisin pikaista korjausta.

  • Herätyksen jälkeen ei voi ampua ennen kuin vaihdat asetta
  • Kierroksen lopputulokset näkyvät kierroksen jälkeen satunnaisesti, ei läheskään aina
  • Ajoneuvoja ei voi kustomoida, jos ajoneuvoja ei ole basessa. Ajoneuvojen kustomointiin ei juurikaan ole aikaa, kun ajoneuvot häviävät basesta niin nopeasti. Onneksi ainakin Padin Companion App antaa kustomointimahdollisuuden vapaammin.
  • Napit toimivat joskus satunnaisesti väärin. Toisinaan spottaus heittää Med Packin tai kranaatin yms.
  • Spawning ei toimi ihan suunnitellusti. Usein spawnaat suoraan vihollisen aseenpiipun eteen.

Nämä ja monet muutkin ongelmat ovat varmasti jo kehittäjien tiedossa, mutta riippuen ongelman monimutkaisuudesta niitä kaikkia ei välttämättä korjata kerralla.

Jättiläisen varjosta nousee uusi kartta

Joulukuulle on luvattu kaikille ilmainen uusi kymmenes BF1 kartta: Giant’s Shadow

Giant's Shadow

Kartasta ei vielä ole juurikaan tietoa. Kyseessä on avoimen maaston kartta, jossa Behemothina puksuttelee tuttu taistelujuna.

BF1 julkistus meni hyvin ja Dice halua pitää hyvän pössiksen päällä. Lisää sisältöä tulee ihan mukavasti. Katsotaan nyt kestääkö BF1 yhtä hyvin aikaa kuin Battlefieldin kaksi edellistä osaa.

Vastaa